onsdag 3 mars 2010

Utökad frågestund

Kom på en sak i kväll när lilla K och jag skulle ha vår mamma-dotter-kvart...
Utöver de frågorna jag ställer vid läggningen, så har jag gjort 2 tillägg.

Jag skall fortsättningsvis även fråga ungefär såhär:
* Har du gjort något extra bra idag som du kan berätta om?
* Har du lärt dig något nytt idag?

För visst är det väl viktigt att vi reflekterar över dagen som varit och "fångar den" genom att sätta ord på, och berätta om, bra - och dåliga - saker som hänt.
Och visst är det väl viktigt att vi lär våra barn det här redan från början?

Kommer fila på mina frågeställningar ännu mer framöver....
Vill ju på ett enkelt sätt få ta del av lilla K´s dagar - och med mina tidigare frågor "Vad har ni gjort idag då" samt "Vad åt ni för mat?", så kommer jag ju inte i närheten av det jag egentligen vill veta.

Ser det här som en möjlighet att lära känna min dotter på ett djupare plan, samt att det förhoppningsvis lär henne att tänka igenom sin dag och fundera över sina känslor och över sig själv.

Ikväll fick jag veta att hon varit glad över att morfar kom hit på fm och att hon var ledsen i natt när hon spydde. Och att hon inte varit arg på hela dagen.
Sen tyckte hon att hon gjort något bra för att hon pratat med mig, och att hon lärt sig att inte slåss.. !?!?!....
Förstod dock inte det sista, men får väl försöka guida henne i hur det är jag menar.

Längtar redan tills i morgon kväll när jag får höra mer=)

Etiketter:

5 kommentarer:

Klockan 3 mars 2010 kl. 21:32 , Blogger Tigrinnan sa...

Kanonbra med frågorna!
Funderade lite över dina första 3...2 var fokuserade på "negativt". Härligt att du nu lägger till fler "positiva".
För det är väl det man ska fokusera på! Har jag hört... ;)
kram

 
Klockan 3 mars 2010 kl. 22:11 , Blogger mobykulla sa...

Ja det är sant. Och kanske är det ännu mer åt det hållet frågorna skall vara just för att kunna ge henne en större möjlighet till god självkänsla. =)

 
Klockan 3 mars 2010 kl. 22:46 , Blogger Unknown sa...

Ja, jag reflekterade över en sak;
Genom att fråga
"har du gjort något extra bra idag som du kan berätta om",
ger du K signaler om att det är viktigt att göra extra bra saker varje dag, och att berätta om detta för dig ... Vad ligger i begreppet "extra bra saker"? Jag är rädd för att detta kan skapa prestationsångest ... typ som du själv har.

Jag tror mer på att hålla väldigt "öppna" frågor, utan att lägga in värderingar. Det räcker bra med "kan du berätta för mamma om din dag? med några stödord på vägen".

Vi kan snacka om detta mer i annat forum :)) Jag har bara så färskta erfarenheter just av detta med frågeställningar till mina barn ... De lär sig snabbt vad jag förväntas höra och så svarar de utifrån det.... trist.

Kram!

 
Klockan 4 mars 2010 kl. 08:07 , Blogger mobykulla sa...

Ann-Sofie, min vän, va kul att se dig här=)

Verkligen bra att få mer perspektiv på det här, vill ju att det ska bli så bra som möjligt....

Och jag vill ju absolut inte att det ska skapa prestationsångest, men samtidigt så tänker jag att det är vad jag gör med hennes svar på mina frågor som är viktigt?

Jag menar: prestationsångesten kommer väl av att jag visar henne att det endast är när hon presterat något bra som hon "duger" eller får beröm.... Men om hon i grund och botten lär sig att hon är älskad i alla lägen och duger som hon är - så är det inte det frågorna fokuserar på, utan just att reflektera över om men ex gjort något bra gentemot en annan människa under dagen.

Nåväl, tar tacksamt emot tips och råd för att utveckla vår läggnings-mamma-dotter-kvart =)

Men shit vad svårt det är som förälder att "göra rätt"...

Och som någon uttryckte det:
"Man var en bättre förälder INNAN man fick barn"
(för då hade man ju stenkoll på vad som var rätt eller fel... ) :-/

Kram!

 
Klockan 4 mars 2010 kl. 16:46 , Blogger P@rtyplupp sa...

Vilken bra ide!!! Det ska jag ta med mej hem till oss =)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida