onsdag 26 oktober 2011

Viktigt!!

"Socker är sannolikt farligare för hjärtat än vad fett är. Det framgår av en ny svensk studie som visar att hög sockerkonsumtion ger sämre blodfetter. Detta ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar."


– Det är lite förvånande. Det verkar som om det är viktigare att undvika socker än fett, säger Emily Sonestedt, doktor i medicinsk vetenskap vid Lunds universitet och ledare för studien.


SOCKER = KOLHYDRATER.
Alltså är det kolhydrater vi skall undvika.
Hur gör man det?
Ja just det. LCHF.
Nå alla ni som pratar så mycket skit om LCHF, vad har ni att säga om artikeln?


Läs artikeln i DN här.





8 kommentarer:

Klockan 26 oktober 2011 kl. 19:46 , Blogger äppelblomman sa...

Jag står för vad jag tycker och detta inlägg är nog väääldigt mycket inriktat till mej;-)
Men jag kör på sunt förnuft och har snart gått ner 10 kilo på det och mår prima!!!
Vi äter inta alls så mycket socker här hemma och har aldrig gjort.. Men vi äter potatis,pasta, ris och så rör vi på oss mycket!
Ja jag ska inte behöva försvara mej. Alla metoder är olika och tur är det ju att det passar oss så olika;-) Eller hur! Alla är vi lika fina för det!
Hur går det för dej förrsten? Går det neråt på vågen?
Stor kram K

 
Klockan 26 oktober 2011 kl. 23:20 , Anonymous Malin Halvarsson sa...

Hej! Du vet min syn inom detta ämne! Tror inte att vi är så intresserade av light produkterna längre! Tvärt om att vi är medvetna att dom innehåller massa onödiga tillsatser och väljer det fetare alternativet!. Att ta bort kolhydraterna helt medför många negativa effekter bl.a. träningsorken, vilket jag har mycket erfarenhet av, har provat utan!! Vilket jag tycker är viktig. När det skrivs om dieter överallt är det mycket sällan dom blandar in träning! Det gör mig irriterad! Hjärtat och våra lungor behöver ansträngas. Önskar man kunde läsa fler träningsartiklar än massa olika dieter som ändå inte verkar håller i längden!

 
Klockan 26 oktober 2011 kl. 23:33 , Blogger mobykulla sa...

Dåså. Berätta för mig Malin, vilka negativa effekter lchf har för mig som är värre än alla dom fucking negativa effekter den maten du förespråkar har på mig?
Sen vill jag veta vad du baserar denna fakta på?
Kolhydraterna sabbar mitt liv. Och har gjort det i flera år.
Är inte DET att ha negativa effekter???

 
Klockan 26 oktober 2011 kl. 23:48 , Blogger mobykulla sa...

Och angående lchf och träning så finns det väl inga bekymmer med det? Finns många som tränar - tom på elitnivå och har istället fått bättre resultat och mindre skador efter att de bytt kost. Dock är det många som provar för kort tid så att kroppen inte hinner ställa in sig på fettdrift - och då blir det skitdrygt, dvs om man driver kroppen på kolhydrater men inte äter det - DÅ är det olidligt tungt ett tag.
Sen har jag så svårt att greppa vad som är så skadligt när många blir bra i magen, sover bättre, blir bättre i sin artros, går ner i vikt, orkar mer, kan sluta medicinera mot sin diabetes, får sänkta kolesterolvärden.
VARFÖR ska man då sluta med LCHF om man får de hälsovinsterna?
Fattar inte det.
Vad är det som är så skadligt och farligt menar du/ni?
Sen är det ju helt klart så att lchf inte passar för alla. Och alla får inte ovannämnda effekter. Men har man problem i sitt liv och anser att man provat allt annat - varför inte prova lchf?

 
Klockan 26 oktober 2011 kl. 23:57 , Blogger mobykulla sa...

Och nej Karro, detta inlägg är inte enbart för dig. Långt därifrån.
Men jag blir så olidligt trött på att få höra att man ska äta "normalt", eller äta mindre - och röra sig mer och att lchf är skadligt för kroppen för det kommer täppa igen blodådrorna om några år. Ja huvvaligen!!!! Men allvarligt - hur har just DEN utvecklingen sett ut sen vi började äta kolhydrater i de formerna vi äter idag? Inte har då människorna blivit friskare om man säger så..... Men vi vet att det finns många som ätit lchf i måååånga år nu och de har istället förbättrat sina kolesterolvärden och gått ner i vikt, och dessa människor väljer hellre detta NU än att lyssna på folk som spekulerar och ondgör sig om vad som kanske kan ske om 20 år. Och helst när man får höra det av personer som inte förstår sig på sockerberoendet och av folk som läst sig till fakta genom kvällstidningar.

Men vi får väl se om 10-20 år hur det ser ut. JAG har MIN bild klar för mig och den förstärks av den artikel jag länkar till.

Men jag blir oerhört glad av att du lyckas med det du vill genom att ha hittat en väg som funkar för dig.
All respekt för det.

Kram

 
Klockan 27 oktober 2011 kl. 08:39 , Anonymous Malin sa...

Läs egenom detta! http://perfecthealth101.net/lchfskadligt.htm

 
Klockan 27 oktober 2011 kl. 22:34 , Blogger mobykulla sa...

Malin jag ska läsa lite mer ang den länken.
Men spontant så...... nej det är inte en livsstil som passar mig.
80-10-10... 80% kolhydrater, 10% fett, 10% protein....
Levande föda, skitmycket frukt, inga animaliska produkter...
Att äta frukt när man är socker/kolhydratberoende är ju i min värld helt crazy - jag fixar det då inte får då blir jag triggad till fortsatt ätande.....
Läs gärna boken "vitt begär" som nyss kommit ut.
Och med så lite fett och protein så skulle jag inte vara mätt. Och hunger är den absolut största fienden för en sån som mig. Därför har viktväktarna aldrig fungerat: för mkt kolhydrater och för lite fett = hunger = en besatthet som slutligen brukar sluta i katastrof = total överätning av ALLT.

Men menar du på allvar att du äter såhär - och tror att det här är vägen att gå?

Kram
/// F

 
Klockan 27 oktober 2011 kl. 22:59 , Anonymous Anonym sa...

Har ätit LCHF i över 8 månader nu och mår så bra av det! Jag tränar på som innan och märker inte att jag skulle orka mindre. Är så glad att äntligen ha hittat en hållbar livsstil gällande maten!
/Ika

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida