tisdag 24 januari 2012

Gravid... eller...???

Alltså det här med att vara tjock i grunden innan man blir gravid, gör ju det hela ännu mer märkligt!!

Jag HAR testat positivt på 2 gravtester.
Jag HAR mått illa de senaste 2 månaderna.
Jag HAR en trötthet som inte är av denna värld.
Jag HAR ont i brösten.
Jag HAR ett helt annat sug efter mat.

Så OK, jag förstår att "diagnosen" är gravid.

Men.
Jag är så van att vara tjock och ha en mage, att jag lika gärna kan tro att jag typ gått upp några mer kilon.
Som vanligt typ och så som det varit de senaste åren.
Men nu sägs det att det VÄXER något/någon därinne?
Är det DÄRFÖR min magen är svår att knöla in i jeansen?
Är liksom så stumt och spänt. Inte sådär degigt som det brukar.
(Ja ni som har, eller har haft, övervikt vet vad jag menar...)

Men nä.
Jag tror på det här efter första UL, den 27/2.
Alltså så kan jag inte glädjas på riktigt förrän efter halva graviditeten.
Tack för det Landstinget Dalarna.

Bad tidigt tidigt i graviditeten att få komma in och verkligen få se att något LEVANDE var där.
Men blev nekad 3 gånger.
Jag hade ju inte ont och jag blödde inte....
Nä, menade jag... Men vi har 2 missfall i bagaget och jag är rätt så GAMMAL!
Snälla KAN jag inte få komma in???
Första missfallet, började jag blöda i v 11.
Andra missfallet, bad jag att få komma in och kolla så att allt var ok. Men det var det ju inte.....
Så därför har jag ju svårt att tro på det här och därför ville jag komma in på koll.
Men nä se det gick inte!!!!!

Är faktiskt fortfarande jävligt besviken på det här.....

Nåja. OM det är som det "ska" på UL, så får jag väl iaf njuta och längta på riktigt i typ 20 veckor iaf.
Alltid något sa lusa då ho piss ti have.

Nu är det på tok för sent för denna tjocka(gravida?) människa så nu säger jag GOD NATT!!

SUSSA SÖTT!

3 kommentarer:

Klockan 25 januari 2012 kl. 06:40 , Blogger Tigrinnan sa...

Har du ringt direkt till Mora och frågat?
kram

 
Klockan 25 januari 2012 kl. 07:50 , Blogger mobykulla sa...

Tigrinnan.
Jag ringde kvinnokliniken i Mora och fick först prata med en BM som mer eller mindre sa "Ska du verkligen utsätta ditt foster för det här, du vet att det kan få skador för livet". Varpå jag frågade hur vanligt det var med skador och vilka skador. Det lät som om hon ville avstyra det hela genom att ge mig dåligt samvete över risken att skada mitt barn.
Jag bad att få tänka och skulle höra av mig sen.

När jag bestämt mig att jag ville ringde jag upp igen och fick prata med en annan BM. Hon sa att tyvärr det går inte. Vi får bara göra det om du har ont eller blöder. Det lät verkligen som om hon tyckte det var besvärligt att neka mig och förstod till fullo att jag ville komma. Hon förslog att hon även skulle kolla med Falun då vi hade en annan tid där på infertilitetskliniken - som vi ju nu inte behövde. Sen sa hon att hon skulle dubbelkolla med Klinikschefen och återkomma. När hon återkom, så fick jag ett tydligt nej.

Jag kunde inte släppa det här utan ringde någon vecka till MVC här i Malung. Därifrån ringde de också till Mora och kollade läget. En ny BM från Mora ringde upp mig och även där fick jag ett nej.

Jag provade då att ringa de 2 privata mottagningarna här i Dalarna - men de tar inte in några nya patienter.

Min enda utväg skulle ha varit att åka till annat landsting eller typ Stockholm där de har flera privata mottagningar där man är välkommen.
Dock kunde VUL inte göras före 9 fullgångna veckor och jag var vid den tidpunkten inte alls upplagd för en dagstur till Sthlm.

Det som är irriterande är att jag hör att i en del andra landsting så är det ALDRIG några problem att komma in om man är orolig.

Men men.
Vi får se hur det går om några veckor.


Kramar

 
Klockan 25 januari 2012 kl. 20:01 , Blogger Livet på Lövberga sa...

Vilka nötter!! Kanske borde fundera över vad risken kan vara att gå och vara orolig också?! Sjukvården är ibland ett mysterium... Lider med dig och kan bara hoppas att veckorna fram till UL flyger fram!!
Kram

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida