tisdag 2 mars 2010

Frågestund

Som jag skrivit tidigare, har jag skippat att läsa böcker när lilla K ska sova.
Och är nu supernöjd över att ha hittat 3 underbara frågor att samtala kring när vi har vår mamma-dotter-kvart....
Ungefär såhär:
* Har det hänt något som gjort dig ledsen idag?
* Har du blivit arg för något som hänt idag?
* Är det något eller någon som gjort att du känt dig glad idag?

Vanligtvis har jag frågat "Vad har ni gjort på dagis idag då?" Men efter att ha läst att de pratat om känslor på dagis förra veckan, så känns det extra bra att fånga hennes dagar m.a.p. just känslor.
Vill ju så gärna att hon skall kunna känna igen känslorna hon upplever, sätta ord på dem och helst ha vetskapen om att hon alltid kan komma till mig och prata.

Så ikväll har jag fått veta att hon blev ledsen för att inte Emil var på dagis, och hon försökte sig på att förklara att när man ler är man glad och att hon lett åt Julia när hon såg henne idag.
Arg och ledsen VET jag att hon blev - när jag strulade till kvällen så hon missade bion "Prinsessan och grodan"....

Ja som sagt.
Våran kvällsrutin är numera något jag ser fram emot och jag hoppas det kan bli något vi håller i flera år framöver....

Etiketter:

1 kommentarer:

Klockan 4 mars 2010 kl. 23:01 , Anonymous Titti sa...

Vilken bra grej!!! Brukar oxå fråga barnen vad dom gjort på dagis, men får mest "vet inte" eller "inget" till svar. Men din "frågestund" va ju en superbra idé! Och som du skriver, ett bra sätt att lära sig om känslor!
Kram Titti

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida