lördag 13 mars 2010

Invitationen


Jag bryr mig inte om hur du tjänar ditt uppehälle.
Jag vill veta vad du längtar efter och om du vågar drömma om att nå din längtans mål.

Jag bryr mig inte om hur gammal du är.
Jag vill veta om du vågar göra dig löjlig för kärleks skull, för dina drömmar, för att känna att du lever.

Jag bryr mig inte om vilka planeter som står i konjunktion med din måne.
Jag vill veta om du har nått djupet i din sorg, om du har låtit dig öppnas av livets svek eller blivit knuten och sluten av rädsla för mer smärta.
Jag vill veta om du kan sitta hos smärtan, min eller din, utan att försöka dölja den eller förminska den eller bota den.

Jag vill veta om du kan vara i glädjen, min eller din, om du kan dansa ohämmat och låta extasen fylla dig ut i tå- och fingerspetsarna utan att förmana oss att ta det varligt, att vara realistiska, att minnas våra mänskliga begränsningar.

Jag bryr mig inte om ifall den historia du berättar för mig är sann.
Jag vill veta om du kan göra någon annan besviken för att vara sann mot dig själv; om du kan bära att bli anklagad för svek och inte svika dig själv; om du kan vara trolös och därför tillförlitlig.

Jag vill veta om du kan se skönhet även när den inte är vacker, varje dag, och om du kan ösa ditt liv ur dess närvaro.

Jag vill veta om du kan leva med misslyckande, ditt eller mitt, och ändå stå vid stranden av sjön och ropa ´Ja!´ till den silvriga fullmånen.

Jag bryr mig inte om var du bor eller hur mycket pengar du har.
Jag vill veta om du kan stiga upp efter en natt av sorg och förtvivlan, trött och sliten in i märgen, och göra det som behöver göras för barnen.

Jag bryr mig inte om vem du känner och hur det kommer sig att du är här.
Jag vill veta om du tänker stå med mig i eldens mitt och inte vika undan.

Jag bryr mig inte om var eller vad eller med vem du har studerat.
Jag vill veta vad som håller dig uppe, inifrån, när allt annat brister.

Jag vill veta om du kan vara ensam med dig själv och om du verkligen trivs med ditt sällskap i de tomma stunderna.

(Oriah Mountain Dreamer)

Etiketter:

1 kommentarer:

Klockan 13 mars 2010 kl. 11:19 , Anonymous Anonym sa...

Intressant.Spontant kunde jag rakt av svara på frågorn. I den här texten är det hela lite mera annorlunda uppställt än de frågorna jag/vi själv har ställt oss under många år av en väldigt svår tid, men frågorna är de samma och svaren liksom föds fram.

Det är dom här livsfrågorna som är det viktiga och det man får svar på under kaos och kris.Om man har förmågan att fundera och vågar samtala med sig själv vill säga.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida