onsdag 10 mars 2010

Varghat

Nyligen körde en rälsbuss på 5 vargar varav 3 dog. Och jag KAN inte låta bli att förundras över det enorma varghat som finns. Ärligt talat så tycker jag det är lite otäckt - varghatet alltså. Känner mig otrygg i ett samhälle där det finns så mycket ilska och HAT hos människor av alla de slag. Det finns inga andra inlägg i tidningarna som får så många kommentarer av upprörda människor - både av dem som är för och dem som är emot.

Men innan jag går vidare i det här måste jag förtydliga:

1) Jag äger ingen hund som riskerar att bli dödad av vargen i skogen.
2) Jag är ingen jägare.
3) Jag äger inga får, kor, hästar eller andra djur som riskerar att bli uppätna av vargen.

Så visst - jag har kanske inte DEN förståelsen som vissa andra har... men ändå.... (dock bor jag i Dalarna, ej i storstan)

Det jag har lite svårt att greppa, är att man kan äga en hund och anse att den är människans absolut bästa vän.... och samtidigt hatar man dess artfrände och släkting.

Från Wikipedia:
"Den genetiska skillnaden mellan hund och varg är mindre än skillnaden som finns mellan alla idag levande människor"

Vargen och hunden är artfränder. Men i vår värld är det tydligen bara 1 ras av dessa som är något värd... Hmmm... det här känner jag igen....men varifrån... hmmm.....
Jo just ja - det här: (samma ras men någon bestämmer att en av dem är bättre):
Från Wikipedia:
"Många vita betraktade det som naturligt att de skulle styra landet, medan de svarta sågs som inkompetenta att klara av svårare uppgifter, som till exempel att styra ett eget land. Apartheidpolitiken omfattade även kulturen och språket. Många vita ansåg att apartheid var nödvändigt, eftersom apartheid sågs som ett sätt att bevara den "västerländska" livsstilen i Sydafrika"

Jag tycker också det är fascinerande att man idag kräver av vargen att den skall se skillnad på tamdjur och vilddjur. De vargar som inte kan det - måste DÖ! :-/
Hur ska en varg veta att DET djuret är ok, men den där hunden där borta - det är ju familjen Svenssons bästa vän. Så den låter jag bli.
Allvarligt talat .... visst försöker vi än en gång sätta oss över naturen? Och har vi inte sett tillräckligt att det inte brukar fungera nå bra?

Men nej, jag ska inte rota i det här nå mer. I den här frågan är det lika bra att vara tyst. För det finns många runt omkring mig som gladeligen både idiotförklarar och föraktar dem som inte anslutit sig till skaran som hatar.......

Finns risk att jag kommer behöva livvakter.

Etiketter:

5 kommentarer:

Klockan 11 mars 2010 kl. 18:31 , Blogger äppelblomman sa...

Ja detta med vargsnack är ingen lek. Vet inte riktigt vad jag tycker. Vi har inte så mycket varg här nere i Småland;-)!
Jättefin blogg du har!!
Kram K

 
Klockan 11 mars 2010 kl. 21:51 , Blogger mobykulla sa...

Alltså jag vet inte heller eg vad jag tycker. Men det jag främst vill säga, är att jag tycker det är obehagligt att det finns så mkt hat inom människor. Ett hat som jag liksom inte riktigt kan förstå hur kan bli så stort och intensivt.
Och med tanke på den avsky som finns mot vargen, så kan vi lika gärna utrota tigrar, elefanter, chimpanser, pandor och blåvalar - för det är ju eg samma resonemang.
Varghatare är inte ett dugg bättre än de som tjuvjagar elefanter för elfenben eller tigrar för skinnet ex...
Nåväl.
Kul att du hittade hit!
Kram F

 
Klockan 11 mars 2010 kl. 22:06 , Blogger Unknown sa...

Inget om vargar, men här är en länk till en blogg jag tror du skulle gilla ...
http://helheten.blogspot.com/
Denna kvinna kämpar med LCHF (nästan) och vad hon själv kallar en "livstilsförändring". Vi köpte vårt radhus av henne och sedan dess har hon byggt nytt hus, skilt sig, gått ner 20 kilo, gått i väggen, kommit upp igen, etc etc. Hon har 3 olika bloggar, en om "själen", en om viktminskningsprojektet och en fotoblogg.

 
Klockan 11 mars 2010 kl. 22:15 , Blogger mobykulla sa...

Oj - det låter spännande!
Ska genast kolla.
Kram vännen

 
Klockan 14 mars 2010 kl. 19:59 , Blogger Tess sa...

Jag tycker att båda extremgrupperna är obehagliga, men jag är för en begränsad rovdjursstam.

För övrigt tycker jag att det är konstigt att det bara är söder/öster om Dalarna och Värmland som vargen är farlig och måste elimineras innan den "har gjort nåt"...

Och visst är det konstigt att det inte finns vargar i samernas område???

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida