lördag 17 april 2010

Trasig kropp

Tänk om jag vetat det jag vet idag för 20 år sedan... Då kanske jag hade kunnat undvika att ha en övervikt på 25 kg. Då hade jag vetat att tallriksmodellen bara är SKIT för de flesta - och speciellt för dem som genetiskt inte är rustade för att klara av kolhydrater i mängder.
20 år av ångest.
20 år när varje tugga jag ätit har ätits med dåligt samvete och en känsla av att jag borde äta bättre. Och med bättre, menades att äta mindre fett, mer fibrer, mer kolhydrater.
Jösses.
De gångerna jag stålsatte mig och åt "som jag skulle", så tappade jag visserligen i vikt - men det var en ren plåga. Jag led, led, led varje minut av hunger, besatthet och sorgsenhet över allt jag inte fick, men ville, äta.
Det höll ett tag, sen klarade jag inte av att vara hungrig hela tiden. Och jag föll tillbaka.

Under 20 års tid har jag plågat min kropp och sagt åt den att den är, och gör FEL som vill ha fett och protein. Jag har inte "fått" lyssna på kroppens signaler som skrikit efter RÄTT näringsämnen, för Livsmedelsverket har sagt att det vi ätit i flera hundra tusen år är FEL och det vi ätit de senaste 30 åren är rätt. Vilket förbannade TOK!!!

Alla dessa år av SKITKOST och ångest, har idag gett mig en kropp som är i obalans och är trasig i system inuti kroppen.
Jag pratar om insulin och aptitregleringssystemet.
Även stress som orsakar höga kortisolvärden som i sin tur stänger av fettförbränningen.
Jag pratar även om genetiska förutsättningar, där MIN kropp gillar opiater och på så sätt har jag blivit socker/kolhydratberoende. Jag behöver kickar och de har jag kunnat få genom socker. Numera är jag dock så avtrubbad så det inte ger den effekten - jag blir inte pigg, bara ledsen och grinig.
Och det jag beskrivit ovan är endast en liiiiiiiten del. Det finns massor som fler borde få veta.


SUCK.

Det finns så mycket mer kring det här som är VIKTIGT och som jag skulle vilja att fler får ta del av. MÅNGA skulle slippa ångest över vikten. Och väldigt många skulle få möjlighet att prova en kost som ger dem enorma hälsoförbättringar./Ex personer med diabetes, krångelmage, artros, psoriasis, inflammationer.. etc etc....)

Jag vill berätta om det här. Det är därför jag varit på kurs i Stockholm: för att kunna hålla kurser/förläsningar i Lågkolhydratkost (som för endel som måste/vill vara striktare blir LågkolhydratHögfettskost LCHF)

I somras gick jag lic.Kostrådgivare för just den kosten.
Nu har jag gått ett steg till.

Jag längtar tills jag får köra igång.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida