onsdag 20 mars 2013

Läsläxa åk 1

Ja jag vet inte vad jag ska säga.
Men jag blir frustrerad!!
Klara, som läser i den enklaste boken, dvs läsebok A, har frågor som VI inte kan svara på!
mmmm... ja då är det ju lätt att hjälpa sitt barn! Eller?

Så. Hjälp mig nu att svara på en fråga genom att först läsa frågan nedan och sedan texten.

Fråga:
"Varför tycker Anna att det är bra att Grin-Gurras ljus har gått av?"

Texten som hör till:
"Det är advent.
Alla ska ta med ett ljus.
Danne måste låna av Grin-Gurra.
De talar om jul.
Alla tror inte på tomten.
Alla tror inte på samma gud.
Mille och Danne tror inte alls.
- Om gud levde så satt inte min pappa inne, sa Danne.
Alla tittar på DAnne.
- Kan din pappa råna och så? sa Anton.
Danne vill inte tala mer om det.

Jaha? Hittar ni svaret? I så fall så får ni gärna skriva det i en kommentar.
JAG vet svaret nu, men det är för att jag via kontaktboken frågade fröken.
Dessutom angående texten, så blir jag konfunderad när man i läroböcker lär ut att man kallar kompisar för ex "Grin-Gurra". Varför är det ok? ÄR det ok att sätta sånna smeknamn? Jag gillar´t inte.

Nåväl.
Här är nästa fråga och en till text:

Fråga:
"Varför vill mamma att Moa ska byta kläder?"

Texten som hör till:
"Mille är klar med sina tal.
Men Mille talar inte om det.
Anna vill att Mille ska ta andra tal.
Det vill inte Mille.
Men Mille är inte lat.
Mille tar Moas tal med.
Det vet inte Anna.
- Är det svårt? sa Moa.
- Nej, sa Mille. Jag ser stålar.
Då är det inte svårt.
Mamma vill att Moa ska ta en annan klänning.
Det vill inte Moa.
Hon kan inte vara i skolan då.
Allt är svårt för Moa."

Ok, hittar ni svaret så skriv i kommentaren.
Jag vet svaret, men det är bara för att jag frågat fröken.
Dessutom undrar jag: sen när fick man börja meningar med Men?


Nu är det så att jag pratat med en annan mamma och det var då jag fick veta att barnen i 1:an har 3 olika sorters böcker de läser i - men samma frågebok. Detta gör att svaret på frågorna finns i de två andra böckerna, men vad hjälper det Klara och oss?

Nej sånt här blir jag tokig på.
ÄR det läsläxa, så ska väl svaret på frågorna finnas i texten? Eller?

Jaja.
Det är väl någon pedagogik i det där som jag inte förstår.
Vi får se hur det ser ut framöver.


Frid

2 kommentarer:

Klockan 21 mars 2013 kl. 08:27 , Blogger Matilda sa...

Sånt här gör mig fruktansvärt irriterad. Det är läraren som bestämmer vilka läromedel denne vill använda sig utav. Genom att bara läsa första raderna får jag flipp! Sammansättningen, ordvalen... ALLT är katastrof. Jag hade lyft frågan om Läseboken för läraren - är det verkligen ett lämpligt studiemedel? JA, man kan byta bok!
Vad jag tror om svaren;
Grin-Gurras bryter sitt ljus till två för att ge en del till Danne.
Å varför Moa ska byta klänning kan man fråga sig?! För att hon inte räknat mattetalen?

Jag är inte så övertygad att det är så mkt pedagogisk text överhuvudtaget i läsboken. Jag dömer hårt.

 
Klockan 21 mars 2013 kl. 19:22 , Blogger Tigrinnan sa...

Tror som Matilda, att Grin-Gurra brutit sitt ljus i två och delat med sig.
Sen tror jag att Moa har en klänning med fickor i där hon har fusklappar för att kunna vara i skolan.
Men alltså...vilken jävla text!!! Helt oförståelig! Fattar Klara vad hon läser över huvud taget?
Ifrågasätt!!!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida