måndag 20 maj 2013

Ett skilsmässobarns önskan

Detta står på insidan i hennes kontaktbok:

Men jag tycker det är märkligt ändå, för Klara kommer inte ihåg mig och hennes pappa tillsammans. Hon var endast 10 månader när vi separerade, ca 1,5 år när pappa träffade en ny tjej, och nästan 4 år när jag träffade Tobias. VI i dessa nya familjekonstelationer, är ju vad hon mestadels har växt upp med.
Så varför denna önskan?
Vi har pratat om det här vid flera tillfällen förut. Hon har sagt: "Men VARFÖR mamma, kan inte du och pappa vara kära i varandra?" Sen att ju Tobias, Jennie och hennes syskon då inte skulle ha funnits i hennes liv löste hon genom att säga att Jennie ju kunde vara moster och syskona kunde ändå vara med som syskon och hur hon fick in Tobias i denna "tillsammans-familj" - det kommer jag ej ihåg. Men alla skulle liksom vara med men det vara jag och hennes pappa som skulle vara ihop.

Nåväl.
Det är nog såhär i de flesta "skilsmässofamiljer", att barnen ofta tänker att de eg vill att mamma och pappa ska leva tillsammans.

Om någon av er som läser har separerat/skilt sig eller själv är skilsmässobarn: Hur har det varit för er?

2 kommentarer:

Klockan 28 juli 2013 kl. 00:12 , Blogger Mamma A sa...

Det är alltid ett barns högsta önskan att mamma och pappa ska bo tillsammans.

 
Klockan 6 augusti 2013 kl. 09:08 , Blogger byggmia sa...

Det är inte alls alltid ett barns högsta önskan, men det kan självklart vara så. Jag önskar det verkligen inte, och har aldrig gjort.

Om mamma och pappa inte vill vara tillsammans, men är det för barnens skull så tror jag absolut att det är ännu värre. :)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida