tisdag 3 maj 2011

Minus 12 000:-

Satt och funderade på att vi "skulle haft" en bäbis nu om det gått vägen första gången.
Bf i mitten av mars.

Jag känner inte någon konstig sorg eller så, men jag hade sett fram emot en "ledig" sommar med ett litet knyte.

I vårt samhälle är vi "duktiga" om vi är hemma länge med barnen. Och det innebär ganska stora inkomstbortfall för många - visserligen beroende hur man väljer att ta ut dagarna.

I mitt fall skulle det ha sett ut såhär:
OM jag i dagsläget skulle ha plockat ut fulla dagar, dvs 7 dgr i veckan, så skulle jag varje månad förlora 5000:-.

Om jag skulle plocka ut 4 dagar/vecka (som jag tycker är rimligt), så skulle jag förlora 12000:-/månad.....

Fatta!!: TOLV TUSEN!!!!!
På 1 år blir det 144 000......

Herregud så mycket!

Ja då vill det till att man har sparat ihop en hög med pengar - om föräldradagarna ska räcka någonvart.
För vår del är det ändå inte aktuellt då vi fortfarande "pausar"..... Men jag undrar hur andra gör för att få dagarna att räcka och ändå få ekonomin att funka?

Hur har ni resonerat kring det här?
Hur många dagar tar ni ut?
Och hur länge kan/vill ni vara hemma med era barn?

Etiketter: ,

7 kommentarer:

Klockan 3 maj 2011 kl. 22:52 , Blogger äppelblomman sa...

Åh shit pemes fritsch... Fatta va mycket pengar jag inte har fått som har gått hemma i över 3 år... Jösses...
Men snart ska jag ut i arbetslivet igen i agusti efter 3½ år hemma och då jäklar ska jag tjäna pengar;-)
Kramar K

 
Klockan 4 maj 2011 kl. 07:01 , Blogger Marie sa...

Hmmm...tänker INTE räkna efter hur mycket jag förlorar varje månad! Jag hade(HADE!) ett sparkonto. Innan Ellen fylde 1 år tog jag inte ut så mycket dagar, i ett halvår tog jag inte ut en krona. Visste inte riktigt hur länge jag ville vara hemma. Dumt. Skulle lagt upp det annorlunda men det är lätt att vara efterklok. Så just nu tar jag ut fem dagar i veckan. Vill inte sitta här med en massa dagar sen. Jag vet att jag hellre kan vara föräldraledig utan att ta ut dagar sen när jag jobbar. Men det är jag det och allas situtioner ser ju olika ut...
Men som du skriver, att ta ut fyra dagar i veckan verkar väl smart. Hua, tänk inte på hur mycket du förlorar! Tjäna pengar hinner vi göra till pension!! ;-)
Kram på dig!

 
Klockan 4 maj 2011 kl. 08:55 , Blogger Kryck sa...

livet är en balansgång
visst ska man snåla lite på dagarna men inte dumsmåla, man ska ha råd att leva ochså och kunna göra roliga saker när man är hemma

 
Klockan 4 maj 2011 kl. 12:13 , Blogger Matilda sa...

På 4 veckor tar jag ut 18 dagar. Vi vet vad räkningarna är på varje månad o. det ska finnas pengar kvar till att LEVA oxå. Nu till sommarn tar jag fler dagar till semesterkassan. Snålar jag på dagarna får vi mindre pengar vilket gör mig till en surfitta *asg*. Så hellre pengar o. en glad familj!

 
Klockan 5 maj 2011 kl. 23:21 , Blogger Med solsken i blick sa...

Men visst vinner vi mycket annat som de "förlorade" pengarna aldrig kan ersätta! =) När jag fick äldsta barnet bodde jag i en stad och alla mammor i f-gruppen var inställda på att börja arbeta när barnet blivit 1 år. Livet i stan kostar mer och jag gick själv full f-peng. Så flyttade vi hit och helt plötsligt var inställningen att man, precis som du skriver, skulle stanna hemma i några år. Det var bara att dra i handbromsen, spara dagar och stanna hemma liiite längre än jag först tänkt(förvirrad och osäker som man kan vara som förstagångs förälder). Andra ggn hade jag ingen fast anställning och hade pga laga och paragrafer nio månader på mig att återgå till arbetet. Maken var hemma några månader men dagen efter 1-års dagen var det dags för lillfisen att inskolas på förskolan. Väljer istället att förlänga f-ledigheten med att arbeta halvtid i 1,5 år och sedan har jag dagar kvar att förlänga "lov" med. Vad som är rätt ooch fel....ja, jag har iaf något att skylla på om det går snett i tonåren ;) Nej då, alla bör göra det som passar bäst för sin familj, strunta i vad andra tycker! =)

 
Klockan 11 maj 2011 kl. 21:43 , Blogger Unknown sa...

Jag bor i "Storstan" och min erfarenhet efter tre föräldraledigheter här är att de flesta försöker vara hemma länge, ofta upp tills barnen är närmare två år. Det blir mycket snålande och pusslande, har tagit halva dagar 2-3 i veckan, ibland ingenting och på slutet "fullt". Vill inte riktigt tänka på "inkomstbortfallet!. Det är ändå bara pengar :) Tänk om man då alltid skulle tänka så "näe, ingen resa för då blir det minus 20 000, inget godis, då blir det minus etc etc". Att leva och vara lycklig är gratis, men visst är det tuffare när ekonomin är ansträngd.

 
Klockan 23 juli 2011 kl. 22:01 , Anonymous Anonym sa...

Ja du Freddy, jag tar ut två dagar m full ersättning och tre dagar m lägsta ersättningen, per vecka, vilket motsvarar ca 4500:- efter skatt. Det är skillnad mot att få ut 18500:- men det är det värt!! Hur går det ihop?? Ja det fattar inte jag heller men det blir inga nya kläder för mig, inga onödiga Kupolenresor, lite koll på prislapparna på Konsum etc. Väsentligt för att detta dock SKA kunna gå ihop är att pappan jobbar i Norge, annars skulle det aldrig gå ihop för räkningarna är desamma. Sen Sparar vi inget varken privat eller pension just nu, det måste vänta. Livet med Skruttan är underbart å nu vill jag vara hemma o se henne få tänder, lära sig gå, äta själv, mm mm. Dagis får vänta, liksom kommunkontoret!! :-) Ha det bäst! Kram

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida