måndag 7 maj 2012

Gravid = Till allmänhetens beskådan

När man är gravid, får folk säga och göra vad dom vill.
Det är tröttsamt och gör mig både förbannad - och ibland ledsen.

* "OJ så stor du är! Är det dags snart?"
 - Nej det är 2.5 månader kvar säger jag och försöker dra in magen så gott det går.

* "OJ det där ser tungt ut, vilken stor mage du har!!"
- Ja jag vet att den är stor men än är det inte dags - det är 2.5 månader kvar!
  "OJ men då måste det vara TVÅ därinne!!?"
 - Nej det är bara en, säger jag och drar och sliter i kläderna för att dölja så mycket som möjligt av den stora magen.......

* På apoteket sa hon i kassan "Men ska du köpa sånna där tabletter nu när det är i slutet av graviditeten?"
 - Det är inte i slutet, jag har 2.5 månader kvar...
"OJDÅ"

Minst 1 gång om dagen får jag höra något åt det här hållet.
Jag tycker det är jobbigt.

Jag har hållit in min mage så gott det går i minst 15 år.
Trodde jag skulle få slappna av nu.
Men nu gör jag så igen för jag orkar inte höra alla kommentarer.

Jag vet att jag kommer trampa flera på tårna nu - de som läser min blogg och har sagt något av ovanstående.
Men jag orkar inte ta hänsyn.

Det enda jag kan säga är att jag FÖRSTÅR att folk säger/gör såhär.
För faktum är att jag HAR en lika stor mage som vissa har när de är i slutet av grav.
Folk vill ju bara vara trevliga och intresserade.
Och självklart uppskattar jag det.
En graviditet är något som alla kan glädjas åt - och det är väl därför folk kommenterar - ingen vill ju såklart göra någon ledsen!!

Jag tänker som ovan så ofta jag kan.
Men ibland orkar jag bara inte.......


3 kommentarer:

Klockan 8 maj 2012 kl. 18:41 , Anonymous Anonym sa...

Hej Fredrika, jag vet hur det känns men för mig var glädjen så stor att folk fick säga och tycka vad de ville... Fast vissa dagar kändes det mer än andra så klart. Fast värst var det nog när de inte såg att jag var med barn!!!?? Öh... Så jämntjock att det inte märktes, Ojojoj inte skoj. Kul att läsa att det går bra. 2,5 månader; känns som en evighet va? Själv längtar jag efter en lillasyster till Snuttan men var sak har sin tid... Det måste gå minst 1 år efter magsäcksoperationen, vilket det har gjort i augusti. Sen ska här planteras ägg ;-)

Var STOLT över din stora underbara mage, du är supersnygg och har alltid varit det! kram från Fru Bergström

 
Klockan 8 maj 2012 kl. 18:57 , Anonymous Anonym sa...

Nog är man allmän egendom alltid. Helt öppet för kommentarer tydligen, och vad värre är, ALLA får tydligen klämma o känna! Jag vet inte om jag är konstig, men vad ger alla människor rätten att "tafsa" bara för att man är med barn... Ingen skulle väl komma fram o klämma o-ombett i vanliga fall, men nu är det tydligen OK. Nä, det finns helt klart baksidor med att vara gravid.....

 
Klockan 9 maj 2012 kl. 08:50 , Blogger Unknown sa...

Jag vet PRECIS hur du känner... Jag har oxå, under alla mina graviditeter, blivit jätte stor direkt och inte kunnat dölja nåt för allt i världen! Folk har trott att det har varit tvillingar VARJE gång! Skit i dom ;-)
KRAM

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida