lördag 29 september 2018

Leon 10 veckor

Det går så fort och jag känner sån sorg för det.
Känns som jag inte hinner med att njuta så mycket som jag vill av den lilla underbara nykomling vi fått. Vill bara stoppa tiden ett tag, stänga in mig på ett rum, hålla honom och snusa på hans huvud dygnet runt i flera veckor till. Jag är inte klar med bebistiden!! Men jag vet ju, att det här är min sista bebis och det är väl även därför jag känner sån panik! Önskar att vi filmat mer från ex BB. Den tiden kommer aldrig tillbaka! 

Det har nu snart gått 10 veckor sen han kom till oss, vår fina Leon Jack Emilio och varje dag känner jag en sådan obeskrivlig tacksamhet för att det gick vägen trots alla dåliga odds p.g.a. övervikt och ålder mm. Han växer så det knakar och det är såklart jättespännande att se vad det blir för en individ framöver.

Några saker att minnas:
- Första leendet sågs vid 5,5 vecka men började le mer konsekvent vid 7 veckor.
- Vid födseln hade han stl 50 heldress och 56 på byxor och bodysar. Vid 5 veckor började han dra stl 62 och nu vid 9 veckor är det 62/68.
- Han vill gärna ligga i famnen och somnar ofta gott när han ligger på mage på bröstet. När han inte ligger i famnen sover han i sin Stokke Sleepi Mini och hittills har han haft babynest där men det tog jag ur när han var ca 8 veckor. Uppe i sin Bedside-Crib sover han dock fortfarande i babynestet. Blir nog strax att fixa spjälsäng. Huvva vad tiden går....
- Idag 29/9 tittade han intresserat på Baby Einstein för första gången. Idag har jag även fått mycket leenden och han börjar "prata". Det är så ljuvligt att få uppleva detta!
- Leon har sen rätt tidigt haft 2 längre sovperioder, en på fm då han kan ha sovit 2-3 timmar och en vid typ kl 21 när han sovit i ca 4 - 5 timmar. Vaknar ca 01:30 varje natt och ibland vid 02:30. Sen ca 04-05 och sen vid 07-08. Ibland har han lite svårare att somna om men oftast äter han och somnar direkt. Tycker att han hittills varit ett "lätt" barn. 
- Har senaste 2 veckorna börjat slå till leksakerna som hänger framför honom och håller man honom i knät spänner han benen och tränar på att stå. Detta har han gjort senaste veckan, dvs vid 9 veckor ungefär. 

Den här filmen  och bilden är ifrån idag. Hade han länge sovandes i famnen medans Tobias och pojkarna var på badhuset. Snosade på huvudet och kände hans andetag mot mitt bröst. Såå avslappnande och rogivande. 



Idag var som sagt, killarna på badet och Klara är i Lima hos Christer. Vi kämpar på här hemma att komma ifatt allt som vi ligger efter samt fixar och trixar för att få ordning på saker. Vi påbörjade Eltons "nya" rum idag genom att sätta in en svart taksäng som jag köpt begagnad. Det ska bli skönt att han får ett eget rum där han kan stänga in sig för att få vara i fred. Vi ska även fixa i Isaks rum och förbereda/göra plats för Leons hörna med spjälsäng så småningom. 

Nu ska jag duscha och sen väcka Leon för mat. Sen hoppas jag vi får sova några timmar innan det blir mat igen. Herrejösses så dålig jag är att lägga mig i tid. Borde ju passa på att sova när Leon har sin långivning på kvällen. Men samtidigt är det så skönt när alla barnen sover och det blir lite tyst så det går att tänka klart och se på vad jag vill på tv:n eller surfa och kolla upp en massa saker som jag tänkt på under dagen =)

Frid!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida