tisdag 23 februari 2010

Små gröna "Kinapiller"

Tror halva vår by äter små gröna bantningspiller från Kina. Folk går ner i vikt som aldrig förr.
Och ja - även jag har provat i några veckor. Och ja - jag gick ner i vikt.
Men jag fick panik.
Hjärtklappning.
Dödsångest.....

Jag började toksöka efter information på nätet om vad de egentligen innehåller - för jag tror inte ett uns på att det bara är rena örter från Kina..... För jag tror på allvar att de i sådana fall hade varit godkända i Sverige. Och det är de inte så vitt jag vet.....

Jag hittade, efter mkt googlande, en artikel från Tyskland där pillrena blivit förbjudna att sälja efter att de hittat ett odeklarerat änmne i pillren som heter "Sibutramin".
Efter ytterligare googlande fann jag att just det ämnet är huvudingrediens i de receptbelagda bantningspillren "Reductil" som även funnits i Sverige under en tid. Men de skrevs endast ut till kraftigt överviktiga och de vart gå under ständig läkarkontroll.
Nu är de pillrena stoppade i Sverige då det finns en kraftig risk för ökade hjärtproblem.

Läs mer om det här.

Och det som känns läskigt med dessa piller, är nu att så många äter dessa helt utan läkarkontroll.....
Tänk om någon tar skada.
Tänk om någon dör....
Och detta för den ständiga strävan efter viktnedgång......

Visst är det sorgligt?

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida