tisdag 2 augusti 2011

HJÄLP!!!

Jag kastade mig ner på skrivbordsstolen lite sådär nonchalant, stoppade en godis i munnen samtidigt som jag slog in www.aftonbladet.se
 
Och möttes av det här:



Jag slutade tvärt att tugga och den söta smaken i munnen äcklade mig. Där hade jag kastat pengarna på att köpa helt onödigt godis, som jag tuggade i mig - bara för att det är gott.
Istället skulle dom pengarna kunnat hjälpt flera barn som inte druckit vatten på evigheter. Än mindre ätit mat.
Som mamma till ett alldeles eget litet barn, ett välnärt och välmående sådant, gav bilden mig ett hårt slag i ansiktet. Bilden blev suddig då tårarna började rinna.
 
Fy fan.
 
Och i vårt samhälle, i vår verklighet, klagar vi över saker vi inte ens borde få yppa.
Vi gör oss lustiga över "i-landsproblem" och skrattar högt och fortsätter att klaga - tyvärr många gånger på fullaste allvar bakom skrattet.
 
Fy fan.
 
Mitt egna leverne, andras leverne, välfärdens leverne - känns plötsligt motbjudande.
Klagar och tycker så synd om oss för att vi inte har "det" och "det" och "det".

Vi skulle bli så mycket lyckligare om vi vann pengar, hade råd att åka utomlands, köpa ny bil, hade finare kropp, finare hus, hade råd att äta på restaurang varje dag...... - och så mycket mer.


Vad håller vi på med?


I en annan del av världen, så önskas endast 2 saker: mat & vatten.
För att överhuvudtaget överleva.


En mamma bar sin lilla 2-årige son genom öknen i 32 dagar, 40 mil fågelvägen, för att få hjälp. 
"När han nu för sin hand framför ansiktet skakar han av ansträngning och måste sänka armen. Den blir hängande och flugorna får sitta kvar. I ögonen och i näsan. Torkan och solen åt upp Abdilfatahs kropp inifrån. Kvar är bara ett skelett och hud som blivit för stor"

Ett och ett halvt Sverige är påväg att dö i den värsta svältkatastrofen på 60 år. 12 miljoner....
TOLV miljoner!!!!!
Det är en helt overklig siffra.....



Klickade mig genast vidare efter att ha sett mer av de sorgliga bilderna.
Jag ville hjälpa.
Jag valde UNICEF och Läkare Utan Gränser.

Läkare Utan Gränser har just nu ett samarbete med Aftonbladet där de uppmanar att skänka en arbetstimme. Läs mer om det här.
Och UNICEF har bla en webshop / gåvoshop där man kan välja själv vad pengarna ska läggas på. Läs mer om det här.


Ikväll kom det en regnskur utan dess like.
Jag tog med mig lilla K ut på altanen och dansade runt i regnet.
Vi njöt, vi blev blöta, vi skrattade.
Och jag kände sån tacksamhet över regnet.


Och jag vet att många kommer påpeka att "jamen man vet ju aldrig om pengarna kommer fram, så jag vill då INTE skänka några pengar".
Men vet ni - det SKITER jag i.
Om jag skänker 200 kr, och endast 50 kommer fram.... Så vet jag att det räcker till ca 100 vätskeersättningspåsar, och för mig är det DET som är viktigt. Att jag GÖR något iaf.


Tag hand om er därute.
Och njut av dagen och det som finns i ert liv.

Frid.


Etiketter:

4 kommentarer:

Klockan 3 augusti 2011 kl. 08:41 , Anonymous Anonym sa...

Tack för ditt stöd. Din gåva och ditt engagemang betyder mycket för oss! Hälsningar/ Ingrid, Läkare Utan Gränser

 
Klockan 3 augusti 2011 kl. 09:08 , Blogger Unknown sa...

Jag har också lämnat pengar till Läkare Utan Gränser idag. Kan nästan inte beskriva hur hemskt det var att se bilder på dessa barn. Man känner skam och maktlöshet, och egentligen skulle jag vilja sätta mig på ett plan ner dit för att hjälpa till! Med alla resurser som finns på vår jord skulle det inte behöva bli såhär. Vi får bidra på de små sätt vi kan. Kram!

 
Klockan 7 augusti 2011 kl. 12:31 , Blogger Fru N. sa...

Ja, usch!! Fruktansvärt orättvist! När man börjar tänka känns allt så fjuttigt.

Varför ska vi ha det så bra när vissainte har någonting??

 
Klockan 8 augusti 2011 kl. 13:33 , Blogger Frun sa...

BRA inlägg! Fick mej att sätta in pengar direkt!

STOR KRAM!
Kicki

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida