lördag 29 maj 2010

Enkel sockermatematik

Alla kolhydrater blir till sockerformen glukos innan det tas upp av kroppen.

En sockerberoende är eg glukosberoende.

Då ALLA kolhydrater blir glukos, så kan ALLA kolhydrater vara förödande för en som är riktigt sockerberoende.

För en del räcker det alltså inte med att införa godisförbud. För en del med starkt beroende måste även mjöl, pasta, ris, potatis, bröd och FRUKT uteslutas.

Varför?

Jo, än en gång: FÖR ATT ALLA KOLHYDRATER BLIR SOCKERFORMEN GLUKOS.

En alkoholist är beroende av alkohol. Då räcker det inte att "bara" utesluta sprit. Alkoholisten måste utesluta ALLT som innehåller alkohol, dvs även öl och vin.

Ett beroende är ett beroende - oavsett om det är alkohol, socker, mat, spel, sex, träning etc etc.... Det är en sjukdom som finns i hjärnan.

En person som är beroende ska i första hand ta hand om BEROENDET.
Inga kostråd i världen kan hjälpa en sockerberoende om inte "drogen" plockas bort.
För vem säger någonsin till en alkoholist:
"Jamen liiiiite kan du väl ta? Jag som har gjort en sån go drink till dig. Det är lugnt - den är inte så stark"
"Jomen det är väl bara att dricka lite mindre och röra på sig. Drick lagom! Hur svårt kan det vara?"
Men till en som är överviktig och förmodligen har ett beroende att kämpa med, är dessa ord vardagsmat från de som tror sig veta hur det fungerar.

Om du har ett sockerberoende - eller matberoende, så vet du att det inte är så det fungerar. Jag VET att det inte handlar om karaktär eller att man är misslyckad. Det handlar om så mycket mer än så. Att äta "lagom" existerar inte, för beroendet sätter alla normala funktioner i kroppen ur spel. Det är FAKTA och går bla att läsa om här.
Men för en som är smal och som aldrig behövt kämpa med makterna(beroendet) som får en att göra saker man inte vill (läs äta det man vet man inte ska), så är det här jävligt svårt att förstå.
Och som Stenmark sa:
"Det går int å förklar för nån som int begrip" (typ)

Jag har ett beroende. Men det har tagit mig alltför många år att förstå det. Ser jag tillbaka till när jag var barn/ungdom, så vet jag att jag många gånger stod och åt vaniljsocker direkt ur burken, messmör på samma sätt, proppade i mig 20 vitamintabletter "Dulcivit" för att det smakade sött... mm mm... Och givetvis när ingen såg. För jag kände ju såklart skam över att göra det.

Idagsläget VET jag att det enda som fungerar för mig är att minimera kolhydraterna, dvs äta LCHF eller lågkolhydratkost. Men även för mig, som vet hur det bör vara, är det svårt..... Beroendet är STARKT kan jag säga.
Och det är en förbannat tur att jag aldrig provat narkotika, för jag skulle kunna vara en sån som blir fast direkt......
Ett beroende brukar ersättas med ett annat beroende. Och den som är beroende av något, har lättare att bli beroende av ytterligare saker. Och har du beroende i släkten, kan dina "beroendebanor" vara mer öppna än på normala människor.
Hos mig finns både sockerberoende och alkoholism i min mammas OCH pappas släkt. Dubbelt så stor risk alltså.......

Texten här nedan har jag hämtat från Bitten Jonssons hemsida.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Den senaste definitionen av sjukdomen addiction - enligt experter i USA -
är beroende.

Beroende är:
  • en fysisk sjukdom i hjärnan
  • en fysisk sjukdom, med fysiska, psykiska, sociala och andliga konsekvenser
  • en primär sjukdom (ej orsakad av något)
  • en kronisk sjukdom (man har den resten av livet)
  • en återkommande sjukdom, dvs den "går i skov"
  • en progredierande sjukdom (blir bara värre om man inte gör något åt den)
  • en dödlig sjukdom om den ej behandlas
Men sjukdomen är behandlingsbar och skall behandlas av specialutbildad personal.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Så för er som ifrågasätter LCHF, ber jag att sluta med det.
För det är enda utvägen för mig (och många andra) att få ett bra och avslappnat liv utan socker/matsug.(och med en massa andra positiva följder på köpet)
Och ja - du kommer säkerligen få se mig äta både godis, pizza, chips och hamburgare med bröd. Men låt mig då göra det utan att fördöma.
Låt mig vara ifred.
Respektera mig bara, och lita på att jag vet vad jag gör.
Jag lever inte en sekund utan att jag tänker på det här, så jag brottas tillräckligt med det redan. Jag behöver inte ytterligare ifrågasättanden, blickar, ord och kränkande behandling - och en massa råd om att jag ska äta enligt "tallriksmodellen" och röra på mig mer. Jag behöver inte höra att "det där borde du väl inte äta", eller "ska du verkligen äta sånt där"?
Tro mig, jag VET vad jag bör äta och vad jag bör låta bli.
Tro mig, respektera mig.
Jag kämpar med det varje dag, och har gjort det i 20 år.
Det är lång tid och det innebär att det kommer dröja länge innan jag hitta en väg som blir min vardag. Men jag är på rätt spår, och jag kommer närmre för var dag.
Måste bara ha tålamod.......

Visste du förresten att det är 10 gånger svårare att sluta med socker än att sluta röka?

Har du frågor eller kommentarer angående det jag skrivit ovan, så blir jag jätteglad om du mailar mig på:
freddy.thors@hotmail.com
Eller att du skriver i kommentarsfältet såklart.

Frid.

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Klockan 30 maj 2010 kl. 12:12 , Blogger Matilda sa...

Du skriver bra! T.o.m jag förstår mat termerna =)

Jag tycker det är intressant det du skriver om LCHF o. jag har övervägt själv att införa dieten i mitt hem, men med en insikt i våran mat problematik så passar inte LCHF oss.
Jag hoppas att du kan finna styrkan i de svaga stunderna, att du har nära o. kära runt dig som kan stötta. Jag tror att om fler läste det du precis skrivit så skulle fler förstå.

Kram

 
Klockan 31 maj 2010 kl. 00:19 , Blogger mobykulla sa...

Hej Matilda.
Jag blir sååå himla nyfiken: varför fungerar inte LCHF hos er?

Kram och tack för att du kommenterar ibland. I like =)

 
Klockan 31 maj 2010 kl. 19:27 , Blogger Matilda sa...

Varför vi inte kör med LCHF är därför att W inte äter all mat. All matlagning i vårt hem kretsar kring W o. att han ska få i sig mat, därför kan vi inte sålla bort vissa råvaror. Vi kör med det onyttiga racet i samråd med en sjuksköterska, och försöker göra det bästa av det. Nu lärde jag mig (på dietist föreläsning) att sockret var bättre att inta tillsammans med "bättre föda" (typ lunch/mellis).

O. visst är det trevligt med kommentarer!?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida